Martwa matura - najbardziej znane obrazy
Jednym z najpopularniejszych motywów w sztuce jest martwa natura, która występowała – i pojawia się także współcześnie – na obrazach wielu znanych malarzy. Warto sprecyzować, co właściwie kryje się pod użytym w poprzednim zdaniu pojęciem: martwa natura to estetyczne kompozycje z użytkowych lub dekoracyjnych przedmiotów, takich jak wazony, instrumenty, przedmioty higieniczne, zastawy, inne akcesoria ozdobne, które zestawia się z owocami, kwiatami oraz innymi, podobnymi przymiotami florystycznymi lub zwierzęcymi. Mowa więc o unikatowych dziełach, o niesłabnącej renomie, z racji różnorodnych wartości, jakie ze sobą niosą. Tego typu obrazy są bowiem nie tylko estetycznym dodatkiem, ale stanowią także świadectwa o dawnych dziejach, minionych już epokach, obyczajach i tradycjach, objawiających się poprzez detale wplecione w obiekty kompozycyjne danej pracy. Chociaż może się wydawać, iż tego typu wizualne reprezentacje otaczających nas przedmiotów są nudne, nieangażujące emocjonalnie przy obcowaniu z nimi, wystarczy nieco zmienić perspektywę myślenia o motywach doboru określonych przedmiotów przez artystów, którzy uznali, że często nie pasujące do siebie obiekty, po ustawieniu obok siebie w określony sposób, staną się wizualną opowieścią, wartą uwiecznienia. Swoista prostota, charakteryzująca obrazy z martwą naturą, pozwalająca jednak na niejedną, złożoną interpretację przedstawionych na nich rzeczy, sprawia, że wiele osób wybiera reprodukcje tychże dzieł, jako dekorację do mieszkania, domu, gabinetu czy jeszcze innej, użytkowej bądź komercyjnej przestrzeni. Jeżeli także należysz do grona amatorów tego typu sztuki, lektura niniejszego tekstu może być dla Ciebie ubogacająca, gdyż przypominamy w nim słynne obrazy martwej natury. Jeśli natomiast nie przynależysz do grona amatorów sztuki, ale uwielbiasz estetyczne malarstwo i poszukujesz dodatku, który upiększy wybrane przez Ciebie miejsce, znane obrazy martwej natury mogą okazać się tym, czego szukasz!
Martwa natura: obrazy znanych malarzy
Martwa natura, która, niestety, nawet współcześnie bywa traktowana, jako ćwiczenie perspektywy czy formy dla początkujących artystów, jest o wiele bardziej znacząca. W końcu nie bez powodu pojawiała się na płótnach mistrzów. Prace korzystające z opisywanego motywu promuje się zresztą w galeriach sztuki współczesnej, pokazując obrazy twórców mających już w pełni wykształcony, charakterystyczny styl i rozpoznawalne nazwisko. Szeroki przekrój motywów decydujących o powstawaniu podobnych prac sprawia, że kompozycje z różnorakich przedmiotów, tym bardziej należy traktować, jako temat zapewniający wiele możliwości artystycznego wyrazu. W podobne prace warto się zagłębiać. Pobieżny ogląd nie pozwoli wychwycić wszystkich niezbędnych detali. Choć wydaje się, że w dziełach skupionych na przedmiotach, nieożywionych tworach naprawdę nie ma zbyt wielu wizualnych informacji do przyswojenia, treść i historie, opowiedziane w rzeczach, ujawniają się po dokładnym studiowaniu detali, szukaniu niuansów w pracach różnych malarzy, w celu dostrzeżenia tego, jak wieloznaczne może być pojęcie martwej natury. Jednakowoż nie ma nic złego w patrzeniu na podobne dzieła tylko z pobudek estetycznych – część z takich prac, być może, rzeczywiście nie miało większego znaczenia, niżeli eksperymenty formalne nad barwą, kompozycją czy perspektywą. Niemniej nawet z takim podejściem do opisywanego rodzaju malarstwa powinno podchodzić się z – używając potocznego zwrotu – otwartą głową, gdyż niemalże nieskończone możliwości w ujmowania elementów z codziennego otoczenia pokazują wielorakie perspektywy odbioru świata i przypominają o pięknie, które naprawdę da się zauważyć każdego dnia. Wystarczy przejrzeć wybrane, znane, stworzone przez wielkich malarzy obrazy, pokazujące, jak niesamowitym narzędziem do skomentowania czy ocenienia współczesnych i minionych realiów świata, jest martwa natura. Bo tak, wielu wybitnych artystów, którzy zapisali się w historii sztuki, tworzyło również tego typu kompozycje, nawet jeśli nieco pomija się je przy omawianiu twórczego dorobku ich autorów. Do takich twórców należą m.in.:
- Vincent van Gogh
- Caravaggio
- Paul Cézanne
- Jean Siméon Chardin
- Edouard Manet
- Georges Braque
- Giuseppe Arcimboldo
- Clara Peeters
- Willem Claesz Heda
Stworzone przez tych malarzy obrazy współcześnie określa się przecież jako słynne i kanoniczne, wykorzystuje jako przykład, czym dokładnie jest martwa natura, co tylko staje się poświadczeniem, że dla historii sztuki czy kultury ten temat jest istotny, jak wszelkie inne wzniosłe motywy.
Najsłynniejsze obrazy martwej natury
Prowadząc rozważania o tym, jak wyjątkowa jest martwa natura, najlepiej będzie przywołać najsłynniejsze obrazy będące realizacją opisywanego motywu, co zresztą stanie się idealnym dopełnieniem poprzedniej części tekstu. Niektóre z wybranych prac są bardziej rozpoznawalne, inne – mogą wydawać się niecharakterystyczne. Jest to jednak złudne wrażenie. Jak zostało subtelnie podkreślone, bywa, iż motyw kompozycji z owoców czy przedmiotów codziennego użytku delikatnie się deprawuje, nie poświęcając wystarczającej uwagi mistrzom w kreowaniu estetycznych wizerunków nieożywionych rzeczy, roślin czy jakichkolwiek materialnych dóbr na płótnie. Powyższą listę wybranych twórców, w dorobku których znaleźć można martwą naturę, postaramy się rozszerzyć, aby możliwe stało się zobaczenie całego wachlarza oryginalności w pracach z motywem będących tematem niniejszego artykułu. I tak, za istotne dla rozwoju kierunku czy po prostu rozpoznawalne obrazy z martwą naturą uznaje się:
- Vincent van Gogh „Słoneczniki”
- Vincent van Gogh „Wazon z makami”
- Jean Siméon Chardin, „Promień”
- Edouard Manet „Kiść szparagów”
- Paul Cézanne „Martwa natura z czaszką”
- Paul Cézanne „Kosz jabłek”
- Georges Braque „Skrzypce i świecznik”
- Georges Braque „Martwa natura ze szkłem i literami”
- Willem van Aelst „Srebrna waza z kwiatami”
- Willem van Aelst „Martwa natura z brzoskwiniami i winogronami”
- Tamara Łempicka „Martwa natura z mandarynkami”
- Paul Gauguin „Szynka”
- Paul Gaugiun „Kwiaty i miska z owocami na stole”
- William Chase „Martwa natura”
- Jan Chrucki „Warzywa i grzyby”
- Claude Monet „Martwa natura z kwiatami i owocami”
- Claude Monet „Wiosenne kwiaty
- Herman Henstenburgh „Vanitas”
- Georgius van Osa „Martwa natura”
- Henri Fantint-Latuora „Róże i lilie”